zondag 23 december 2012

moet ik mij schuldig voelen?

Na in de 70er jaren ingeschreven te zijn als woningzoekende bij het gemeentelijk woning bedrijf en me ook had ingeschreven bij een corporatie kreeg ik een nieuwbouw huurwoning aangeboden die paste bij mijn inkomen van dat moment. " U voldoet aan de inkomensgrenzen die gesteld zijn om voor deze woning in aanmerking te komen" kreeg ik te horen. Twee weken later kon ik op kantoor langskomen en mocht ik aangeven wanneer ik de woning wilde aanvaarden. Het is goed te weten dat de woningen op dat moment nog in aanbouw waren.

Je begrijpt dat mijn vrouw en ik erg blij waren.

In de daarop volgende jaren maakte ik langzaam enige promotie en ging ook meer verdienen. Dat zou het moment geweest kunnen zijn om naar een koopwoning uit te kijken. Hier had ik echter geen enkele reden toe omdat ik prima woonde, een mooi huis, in een leuke buurt met gezellige mensen om ons heen. Daarbij komt het feit dat ik zogezegd twee linker handen heb dus van zelf klussen in een "Eigen" huis zou niets terecht komen en , nog sterker, ik beleef ook geen lol aan het zelf klussen. Ja, zo af en toe iets doen zoals behangen of een verfje, maar geen groot onderhoud of renovaties.

Ik maak dus nog steeds gebruik van een sociale huurwoning waarin ik nog steeds naar volle tevreden leef, in een buurt waar ik mij meer dan thuisvoel na nu al ruim 40 jaar. Stel nu dat mijn inkomen boven de €33000 maar onder de €43000 ligt ben ik dan een scheefhuurder of niet. Is mij ooit gevraagd of opgelegd meer huur te gaan betalen omdat mijn inkomen is gestegen? Nee, nooit. Had ik dat zelf moeten aangeven? Zoja, op basis van welke regels dan? Ben ik bereid meer huur te gaan betalen voor de sociale huurwoning waarin ik zit? In principe ben ik daar niet op tegen vanuit de gedachte dat deze woning nog niet de maximale huurprijs kost en dus lijkt het mij redelijk dat wanneer het inkomen daar aanleiding toe geeft er een redelijke stijging van de huur tot maximal de maximale huurprijs gevraagd kan worden. Hiermee krijgt de corporatie dan weer speelruimte om haar taken/ opdrachten te kunnen uitvoeren. Ik ben er echter op tegen dat de corporaties inkomens politiek gaan bedrijven doordat zij van de belastingdienst gegevens krijgen om mijn huurprijs te bepalen. Deze taak moet bij de belastingdienst blijven liggen.

Eric van Vught

Geen opmerkingen:

Een reactie posten